Beberapa hari lepas adik aku Si Rina dah mula buat biskut raya. Untung tahun ni ada adik yang memang terkenal dengan kerajinan buat segala kerja buat biskut ke kek ke masak apa-apa saja lah duduk sekali dalam masa ber’PKP’ni. Hehehe.

Biskut pertamanya ni lah. Biskut Arab. Aku pon tak pasti mana dapat resipi ni, macam dah lama aku tulis dalam buku resipi aku. Buku resipi aku ni memang dari awal kahwin lagi dah wujud dah, dan resipi biskut arab ni memang antara yang terawal dalam buku aku tu. Yang pastinya memang aku tak pernah buat lagi. Hahaha.

Sebab ada lagi satu resipi yang macam lebih kurang juga pakai minyak sapi segala ni tapi nama dia Biskut Cerelac. Beberapa tahun lepas ada aku buat post resipi biskut tu. Boleh rujuk kat post ni: https://blog.beba-anas.com/simple-recipe/resipi-biskut-cerelac-biskut-minyak-sapi.

Jadinya kalau ada yang nak cuba guna resipi ni. Silakan lah ye.

resipi biskut arab

Bahan- bahan:

  • 500g Minyak Sapi
  • 1kg Tepung Gandum
  • 200g Gula Halus
  • Susu Tepung secukup rasa

Cara- cara:

  1. Ramas minyak sapi bersama tepung gandum sehingga menjadi doh.
  2. Uli doh dan terap
  3. Bakar pada suhu 180deg selama 20 minit.
  4. Biarkan sejuk seketika dan kemudian salutkan dengan campuran gula halus dan susu tepung.

Kalau ikutkan resipi ni, dia terap, tapi di atas sebab-sebab yang tertentu, kasi bulat-bulat je lah. Tapi aku sarankan kalau nak bulat-bulat ni jangan besar sangat sebab nanti penuh mulut kalau sekali ngap.

Dan itulah saja pesanan penaja. Selamat mencuba.

written by beba