Allahuakbar..

Assalamualaikum..post harini khas untuk keluarga puan mardziah..fyi puan mardziah ni pernah sekelas ngan aku kat maahad dulu..syukur Alhamdulillah puan mar family semakin sehat pas accident arituh..aku baru tau pas bukak blog puan mar kita tadik..blog puan mar sangat berisi!soo..aku amik isi2 penting then paste kat blog ni supaya aku n puan bibah n member2 lain dapat isi2 tuh jugak..tak pon lebih senang korg gi jer kat blog dia (minta izin ek puan mar!) kat sini. http://mardziah.blogspot.com..

kat bawah ni antara isi-isinya..Allahuakbar!

1.Dalam sebuah hadis disebutkan seorang bertanya kepada Rasulullah s.a.w yang bermaksud: “Pada suatu hari datanglah seorang kepada Rasulullah s.a.w lalu bertanya: Siapakah yang lebih dahulu mendapat persahabatan yang lebih baik daripada saya? Rasulullah menjawab: Ibumu. Ia bertanya, selepas itu siapa? Jawab Rasulullah: Ibumu. Ia bertanya lagi, selepas itu siapa lagi? Jawab Rasulullah: Ibumu. Ia bertanya lagi. Kemudian daripada itu siapa lagi? Jawab Rasulullah: Bapamu.” (Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim)

2.Surah at-thaghabun, ayat 15 :

Sesungguhnya harta benda kamu dan anak-anak kamu itu hanyalah menjadi ujian, dan di sisi Allah jualah pahala yang besar.

jadi utk peringatan diri sy sendiri, semua org dh buat yg terbaik. apa yg tk selesai, hrta rosak, brg mahal, dll – jgn dimarah sgt. tk bwk mati pn semua tu. yg penting jga dosa+pahala. cuba buat yg terbaik utk semua dgn harapan bila kita mati, cuma yg baik2 disebut & diingat org.amin..

3.BERASA CUKUP

Tatkala seorang suami berasa bahawa dirinya sudah melakukan yang terbaik, jangan sekali-kali usahanya dihentikan setakat ini. Usaha itu harus berterusan, bukan sahaja untuk melangsaikan tanggungjawab yang terpikul di bahu sendiri, malah untuk berdepan dengan dugaan kufr al-’asheer, yang diisyaratkan oleh Nabi SAW di dalam Sahih al-Bukhari, hadith ke-29:

“Diperlihatkan kepadaku Neraka, sesungguhnya kebanyakan penghuninya adalah wanita, mereka itu mengkufuri”?. Lalu Baginda SAW ditanya: apakah mereka itu mengkufuri Allah? Rasulullah SAW menjawab, “mereka itu mengkufuri suami (atau nikmat-nikmat berumahtangga), dan mereka mengkufuri Ihsan. Tatkala kamu melakukan yang terbaik kepada salah seorang daripada mereka sepanjang tahun, tetapi kemudiannya dia melihat sesuatu yang tidak kena padamu, nescaya dia akan berkata (kepada suaminya): aku tidak nampak satu apa pun kebaikan padamu!”

4.Firman Allah dalam surah Al Baqarah, ayat 233:

Para ibu hendaklah menyusukan anak-anaknya selama dua tahun penuh, yaitu bagi yang ingin menyempurnakan penyusuan. Dan kewajiban ayah memberi makan dan pakaian kepada para ibu dengan cara ma’ruf. Seseorang tidak dibebani melainkan menurut kadar kesanggupannya. Janganlah seorang ibu menderita kesengsaraan karena anaknya dan seorang ayah karena anaknya, dan warispun berkewajiban demikian. Apabila keduanya ingin menyapih (sebelum dua tahun) dengan kerelaan keduanya dan permusyawaratan, maka tidak ada dosa atas keduanya. Dan jika kamu ingin anakmu disusukan oleh orang lain, maka tidak ada dosa bagimu apabila kamu memberikan pembayaran menurut yang patut. Bertakwalah kamu kepada Allah dan ketahuilah bahwa Allah Maha Melihat apa yang kamu kerjakan.
p/s= kim salam kat suami n ibtisam!
written by anas

One thought on “Allahuakbar..”

Please let me know what do you think about this post. :D