Tag Archives: bisnes kecil

Usahawan Muda Alif

Tengah tahun hari tu tak ingat aku dalam bulan berapa ntah. Tiba-tiba Alif macam kata dia nak menjual. Aku tanya la, ‘Alif nak jual ape?’

Dia kata nak jual Lego yang dia dah siap buat la, mainan dia lah. Hahaha. Dia ingat murah ke ayah dia beli segala lego ngan mainan dia tu. Pastu nak jual murah-murah lak kat sekolah. Amboi. Hahaha.

Lepas tu masa tu juga aku macam terjumpa resin comel-comel yang boleh buat baby brooch. Jadinya aku cadangkan kat Alif.

‘Alif jual je lah brooch tu, boleh jual kat kawan-kawan perempuan ke, tak pon kalau kawan lelaki nak bagi kat mak dia ke, apa ke.’

Ala-ala gitu lah. Sebab dah idea dia semua kena tolak jadinya dia pon setuju je lah. Hahaha. Ye la nak berniaga pon kena la keluar modal juga kan. Dah bisnes budak-budak ni modal kecil je sudah. Bukan kita tau boleh jual ke tak pon.

Jadi nya Al-kisah mak pon beli la semua perkakas dengan modal yang paling minimum la tu kot. Beli online je semua. Dan tenaga kerjanya Mak la juga kan. Mak cakap,

‘Ni nanti ni untung sok tolak upah mak tau buat kerja semua ni.’ Hahahaha.

Takkan la mak buat kerja free kan. Kata nak belajar berniaga. Biar buat betul-betul. At least basic nye lah. Fast forward, baru lah Isnin lepas Mak siapkan masuk paket bagai. Lepas dah exam setel segala bagai la kan. Mak bekalkan 11 biji baby brooch comel-comel lote untuk dijual. Siap kirim bekas kosong untuk letak duit jualan lagi tu.

usahawan muda Alif

Lepas tu petang Isnin dia balik, ntah apa letih sangat tak tau la aku, terus dia tidur tak bangun-bangun dah sampai pagi esoknya. Jadinya tak de la sempat aku tanya.

Jadinya petang Selasa lepas dia balik baru aku tanya dia.

‘Macam mana dengan bisnes Alif. Ok ke?’ Banyak ke jual.

Alif jawap ‘Tinggal 1 je lagi belum ada orang beli’ 

Mak pon macam Okay lah. Bagus tu. ‘Jadinya mana duit jualan Alif tu? Kalau dah jual 10 biji maksudnya kena ada RM15.’

Dan, dia pon mula laaaaaa. ‘Esok la Alif bagi.’

Mak pon musykil la kan. Dah kenapa pula la esok. Kenapa tak sekarang. Jadinya lepas aku tanya dua tiga kali dia kata dia tertinggal semua duit tu ntah kat mana ntah. Kat sekolah.

Macam tu je la ceritanya. Hahaha. Mak nak marah pon tak tau nak marah macam mana. Budak sorang ni memang dikenali dengan sikap careless dia. Memang selalu tinggal barang. Lepas jual agaknya pergi main ke ape, tinggalkan kat tempat duduk ke ape. Lepas tu lupa.

Apa yang Mak boleh cakap, tu semua tu rugi tu Alif bayar balik. Hahahaahha. Dia pon okaykan je lah. Orang dah tau dia bersalahkan.

Kena la juga ajar kan. Supaya dia tau ape yang dia buat tu ada akibatnya. Macam mana pon masih ada lagi stock brooch tu. Banyak lagi. Nak tak nak suruh je la dia jual semua kot. Kalau boleh pulang modal balik. Hahahha.

Itu je la je kisah berniaga pertama Usahawan Muda Alif. Kalau ada sambungan, nanti aku sambung. Mihmihmih.