jgn mengumpat~

assalamualaikum..da seminggu aku dok rumah sorang..puan bibah n en alif sehat kat kajang nuu..Alhamdulillah..skang nih alif da betambah bulat dan berat..pn bibah ada gak mms aku video n pic en alif kita tuh..slalu kalau teleconference ngan pn bibah dia dok tido jer..:)

minggu lepas aku berhibernate je kat umah..kuar umah gi opis jer..pastuh gi bli bekalan mknan kat giant pastuh balik umah betapa..haha..seb bek kawan aku firdauz ada dtg kk dari sandakan..firdauz ni kawan aku dari darjah 5 lagik,pastuh skolah kat semenanjung sesama n masuk itm dan sampaila skarang….so..aku ajak dia dtg umah..ble gak men winning eleven!heh..tu pon da hari jumaat da..so mlm jumaat tuh dia lepak ngan aku..mlm sabtu tuh aku join firdauz gi masjid pekan menggatal..ada taalim dari maulana n jemaah dari sri lanka..ceramah arituh berkisar tentang tanggungjawab dan peranan kita di utus ke bumi Allah ni..apa peranan kita? menyembah Allah S.W.T~mengerjakan suruhannya dan meninggalkan larangannya~terlalu panjang huraian topic ni sbnarnya..sgt tak ckup masa yang ada mlm tuh..kupasan2 maulana dari sri lanka tu sgt tepat dan mendalam..untuk pengetahuan korg maulana ni da 40 tahun menjalankan usaha atas iman umat manusia kat bumi Allah nih..usaha atas iman = dakwah..antara isi-isi yang perlu aku kongsi ngan korang sume adalah seperti berikut ~

1. iman kita semua perlu kita perbaharui selalu~zaman kita nih da akhir zaman ye tuan2..soo..satu pattern yg menakutkan ntok umat kita skang nih adalah seorang hamba itu beriman pada awl pagi kemudian kufur pada petang hari..maknanya terlalu banyak yang bole membuatkan kita alpa dan dalam kita sedar atau tidak kita telah menyekutukan Allah..nauzubillah..so~sentiasala renew iman kita..mcmana?istighfar byk2 dan bermuhasabahla yee..

2. sentiasa la ingat pada Allah dalam apa jua yang kita lakukan,semua yang ada kat dunia nih adalah rahmatnya…dia lah yang menciptakan segalanya..yakinlah bahawa Allah lah yang berkuasa ntok membuat apa saja~benda nih kita kena latih 24 jam..24/7 kita kena beriman pada Allah S.W.T..soo..bila kita demam,ingatlah pada Allah, sebelom kita minum panadol tuh kita minta Allah sembuhkan demam kita, bila kita sembuh ingatlah yg bukan panadol tuh yg sembuhkan kita.tapi Allah!:) benda2 kecil mcm ni kita kene latih..supaya kita sentiasa ingt yang Allah la segalanya..

3. usaha agama sgt penting, selepas kewafatan Rasulullah S.a.w.usaha ni diteruskan oleh para sahabat, dan seterusnya menjadi tanggungjawab kita semua~pernah tak kita terfikir macamana syiar islam nih tersebar ke seluruh alam ni sedangkan nabi kita Muhammad hanya tinggal di tanah hijaz?..semua ini adalah hasil dari usaha agama ye tuan tuan..~kita akan dihisab nanti ye tuan tuan tentang tanggungjawab kita dan peranan kita diutus kedunia ini nanti..sekecil zarah pon takkan terlepas dari perkiraan Allah..tidak sempurna iman kita jika kita tidak mencintai saudara kita sepertimana kita mencintai diri kita..soo..kalau kita sudah merasa betapa nikmatnya iman dan kebenaran kalimah Allah,maka patotla kita sebarkan dan ajak mereka sama2 sekapal ngan kita~insyaAllah..takot2 nanti time hisab jiran kita sebelah rumah claim yang kita tak penah ajak dia beriman pd Allah..naya je~

4. jauhi mengumpat atau mengata keburukkan orang lain (walopon mmg buruk)~..kita sama 2 hamba Allah di bumi ini..tidak ada beza nya kita ni..yg berbeza pada Allah hanyalah amalan kita saja..tu pon hanya Allah yg tau amalan kita masing2..soo..bila ada hamba Allah yg mengata tentang keburukkan org lain sbnarnya dia mengata ciptaan Allah S.W.T..uish..mengumpat kan dosa besar..siap nabi ada nampak lagi balasan dia kat neraka time israk mikraj kan?..sbb bila kita mengata si polan la contohnya..tup tap tup tap si polan nih bertaubat pada Allah..soo..semua umpatan2 kita pada sipolan tadik akan menjadik dosa pada kita..so,bila ada hamba Allah or kenalan2 kita yang perangai pelik n ntah hape hape, kita doa je pada Allah..mengadu la pada Allah..DIA maha mengetahui~ingatlah,kalau org ketiga yang kita sampaikan mengenai hal keburukan org lain selain tuan punya badan dan Allah, maka jatuh haramla perbuatan kita tuh~

5.istighfar banyak2! zaman skang nih kita hidup ngan dosa~ sampai kita sendiri pon tak sedar yang kita buat dosa..Astaghfirullah..istighfar yee..

um..banyak lagi sebenarnya isi2 taalim tuh..2 jam stengah rasa skejap je mlm tuh..hoho..:) itu je la kot buat masa ni..InsyaAllah kita sama2 ingat Allah..kerana itulah priority kita hidop kat dunia nih…Allahuakbar!:)

p/s= puan bibah bile nak hapdet?hoho..

written by anas

One thought on “jgn mengumpat~”

Please let me know what do you think about this post. :D